Historien om sökmotorn Google – I korthet de första åren
1996 inledde Larry Page och Sergery Brin ett samarbete kring sökmotorn som så småningom skulle utvecklas till Google. Båda var vid tidpunkten studenter vid Stanford universitet i USA.
Samarbetet kretsade kring en sökmotor som man kallade för BackRub. Idag är Googles marknadsandel närmast total, men för 20 år sedan dominerades landskapet av andra aktörer såsom Yahoo, Lycos och Altavisa. Det som gav Google dess fördel över andra sökmotorer var Backrub som började räkna länkar ifrån en webbplats till en annan. Systemet skulle så småningom kallas page-rank och är fortfarande en betydande kvalitetsindikator när Google rankar sidor inbördes.
Systemet kommer sig av att det inom akademin är det brukligt att man hänvisar till källor vid t.ex. inlämningsarbeten och doktorsavhandlingar. Enkelt uttryckt, så kom man på att man kunde sätta värden på sajter beroende på hur många länkar en sida hade och vart ifrån de kom. Man kan säga systemet fungerade ungefär som röster i ett val. Den som har mest blir vald och får således första platsen.
Backrub blir Google 1998
Serger Brin Och Larry page delar en fascination för mattematik och namnet togs på grundval av ett extremt stort mattetal som skulle representera uppfinnarnas ambitiösa målsättning. Nämligen en Googol, som i skrift skrivs ut med en 1 och efterföljande 100 nollor eller (10100)
2000
Google lanserar embryot till det som idag kallas för Google-Adwords. Idén kommer ifrån goto.com som kom på att man kunde placera små annonser bredvid sökresultat och ta en liten summa per klick. Goto.com köptes senare upp av konkurrenten Yahoo.
2003
Kommer det 3 stora uppdateringar Boston, Cassandra och Dominic vars primära mål var att hantera aggressiva SEO taktiker där stora länknätverk byggts upp med syfte att manipulera Googles sökresultat.
2004
Angrepp man återigen populära SEO taktiker och förfinade sökmotorn ytterligare. B.la så försökte man förhindra sidor vars text enkom byggde på populära sökord och fraser som användes med algoritmen.
2007
Google implementeras universalt sök och går ifrån att kvalitetsbedöma text till att inkludera video, kartor och bilder. Samma år kommer Google Instant vilket ger surfaren förslag på populära fraser samtidigt som han skriver in vad han önskar att hitta.
Och resten är som man säger historia.